Myślisz, że wiedza i doświadczenie wystarczą, żeby odnieść sukces? Jeśli Twój wizerunek będzie działał na Twoją niekorzyść, nikt nie będzie chciał z Tobą współpracować. Pomówmy zatem o tym, jak budować wizerunek profesjonalisty.

 Zdradzę Ci pewien sekret. To, że byłem w stanie zmienić Czas Gentlemanów ze zwykłego hobby w firmę, która od paru lat świetnie prosperuje nie jest efektem daru losu. W moich początkach musiałem zawalczyć by przekonać kilka firm do współpracy ze mną, przekonać je, że mogą mi zaufać. Ja wiedziałem, że nie zawiodę, ale to one musiały być pewne, że mogą po mnie oczekiwać w pełni profesjonalnego podejścia. Nie było to takie oczywiste w tamtych czasach, bo mówimy tu o zwykłym blogu. Ale udało się i właśnie to pozwoliło mi później rozwinąć skrzydła.

Często popełniamy błąd, zakładając, że nasze doświadczenie i wiedza pozwolą nam przekonać drugą stronę do podjęcia decyzji o współpracy z nami. A przecież sami zazwyczaj opieramy nasze wybory na bardziej miękkich i ulotnych aspektach – na zaufaniu. Nawet jeśli ktoś ma świetne dokumenty i daje nam rewelacyjne warunki, możemy się na niego nie zdecydować, gdy mu nie zaufamy.

Od lat obserwuję tę kwestię i widzę jak wiele osób traci na prowadzeniu byle jakiej komunikacji i bagatelizowaniu szczegółów. A prawda jest taka, że jeśli mamy kogoś wziąć za profesjonalistę, wszystkie elementy jego układanki powinny być spójne. W przeciwnym razie zaczynamy podejrzewać, że coś tu nie gra i wolimy się wycofać, niż później stracić. Właśnie dlatego wizerunek jest tak istotny nie tylko w życiu towarzyskim, ale przede wszystkim przy rozwijaniu swojej kariery.

Przyjrzyjmy się zatem pięciu przestrzeniom, które pomagają budować wizerunek profesjonalisty.

Doświadczenie

Doświadczenie i wiedza są bardzo ważne, ale to tylko jedna z przestrzeni. To jasne, że musisz je zbierać we własnym zakresie, ale trzeba tu wspomnieć o ważnej rzeczy – kreatywności. Niestety wiele osób cały pakiet swoich umiejętności po prostu wyrzuca do kosza.

Dopiero co we Wrocławiu rozmawiałem z szeregiem osób, które szukają pracy, ale nie mają czym pochwalić się w swoim CV. Prywatne lub studenckie projekty, w których uczestniczą, nieformalne lekcje, jakie pobierają, czy wiedza, którą zbierają uczestnicząc w konferencjach i wykładach nie wydaje im się warta wspominania, bo nie idą za tym pieniądze czy certyfikaty. A przecież te rzeczy dają realne doświadczenie i zalety, które wyróżniają takich ludzi na tle innych kandydatów. Ponadto wykazanie zalet i wyciągniętej nauki z takich okresów w życiu, jak choćby urlop macierzyński czy pisanie bloga, jasno wskazuje, że dany człowiek ma otwarty umysł i potrafi wyciągać wnioski, a to bardzo cenna umiejętność.

Zanim pójdziesz dalej, przyłóż się, żeby zdać sobie sprawę ze swojej wartości. Nikt za Ciebie tego nie zrobi.

Internet

Wielu naukowców głosi, że za kilka lat każdy z nas będzie miał swoją stronę internetową. Ci naukowcy się mylą, bo większość z nas już ma swoje strony – to nasze profile w mediach społecznościowych. I jeśli uważasz, że Twoja działalność w internecie jest rzeczą prywatną, a może nawet anonimową to żyjesz w błędzie i na pewno nie postępujesz profesjonalnie.

Sam prawie zawsze sprawdzam osoby i firmy w sieci, zanim podejmę decyzję o współpracy, nawet tej nieformalnej. Przeprowadziłem jednak też wiele rozmów z rekruterami i wiem, że inne firmy również bardzo poważnie traktują to, co pokazujesz w mediach społecznościowych. Skoro może to zaważyć na dobrym imieniu firmy, jest to istotne.

Oczywiście możesz maksymalnie ograniczyć dostęp do danych na swój temat, ale dobrym pomysłem będzie takie prowadzenie swoich profili, a może i bloga czy strony internetowej w sposób profesjonalny, żeby budować swoją markę i zaufanie do niej. Dasz się w ten sposób zauważyć i zachęcisz do kontaktu. Jest to o wiele bezpieczniejsza i dająca więcej korzyści droga. Nie tylko dla freelancerów i firm!

Komunikacja

Jedną z największych bolączek jest komunikacja. Dbamy bardzo o wrażenie jakie zrobimy w cztery oczy, ale gdy mamy napisać jakiegoś maila czy zadzwonić, wypadamy kiepsko. Nieraz czytałem wiadomość od osoby, która prosiła o radę, pomoc lub oferowała swoje usługi, ale treść tej wiadomości bardziej przypominała hasło wpisywane do wyszukiwarki, niż składny list. Myślisz, że nadawca takiego maila odniósł sukces?

Nauka pisania wiadomości czy prowadzenia rozmowy telefonicznej nie trwa długo. Dłużej natomiast uświadamiamy sobie jak wiele możemy zyskać korzystając z możliwości nawiązania pierwszego kontaktu, zebrania dodatkowych informacji i zbudowania relacji. Zaufanie nie bierze się bowiem znikąd. Im więcej czasu masz na rozwinięcie tej relacji, tym bliżej znajdziesz się celu. Więcej elementów będzie świadczyło na Twoją korzyść i będziesz miał większe szanse, że to właśnie Ty zostaniesz wybrany.

Zadbanie o ten pierwszy kontakt będzie o wiele skuteczniejsze niż nastawienie się na szybki strzał, który ma pomóc Ci wyprzedzić konkurencję.

Wygląd

O wyglądzie muszę tu powiedzieć. Choć wydaje się oczywiste, że wygląd to też komunikat, często słyszę o przypadkach katastrofalnej niezgodności tej sfery fizycznej z budowanym wizerunkiem. Kiedy ktoś chce uchodzić za profesjonalistę, na którym można polegać, któremu można powierzyć zadanie, a on osiągnie cel w każdym detalu, to co o nim mówi niechlujny strój? Mówi, że niechlujność to jedna z cech takiej osoby.

Obowiązuje tu prosta zasada: wygląd (czyli strój, fryzura, zarost itd.) powinien świadczyć o naszym nastawieniu do sytuacji i osób z którymi się spotykamy. Dla Ciebie, wygląd powinien być wizualnym potwierdzeniem cech, którymi się odznaczasz.

Brakiem profesjonalizmu w tym wypadku nie będzie przyjście w zbyt luźnym stroju, bo przecież luz może być w pisany w Twój wizerunek. Brakiem profesjonalizmu będzie przyjście w stroju, który podkopie Twoją pracę nad swoim wizerunkiem przez brak dopasowania. Niepotrzebnie skupi uwagę drugiej strony i doda do opinii o Tobie nowe, niechciane wnioski.

Rozmowa

Wisienką na tym torcie jest rzecz jasna sposób, w jaki prowadzisz rozmowę i negocjacje w cztery oczy. Oczywiście ważna tu będzie znajomość etykiety biznesowej. Ważniejsza jest jednak świadomość swojej wartości i związana z tym pewność siebie. Brak stresu będzie natomiast efektem odrobienia zadania domowego w postaci wcześniej wymienionych punktów.

Co przekreśli profesjonalny wizerunek na spotkaniu? Postawa roszczeniowa. Jeśli faktycznie chcesz się wykazać, skup się najpierw na drugiej stronie, dopytaj o wszystkie szczegóły. Dojdź do tego czego faktycznie potrzebuje i jak możesz jej to dać. Zastanów się czy nie możesz jej dać nawet więcej. W końcu to Ty znasz się na tym najlepiej. W ten sposób będziesz mógł pokazać, że faktycznie chcesz się zaangażować i nie chodzi Ci o odwalenie tej roboty byle jak.

Dopiero gdy druga strona będzie przekonana, że chce z Tobą współpracować, przejdź do swoich warunków i oczekiwań. Negocjacje wówczas odbędą się w zupełnie innej atmosferze, niż gdybyś odwrócił kolejność.

Jak to zrobić?

Dojście do tych wniosków zajęło mi parę lat pracy i uważnego obserwowania, ale było warto, bo cały czas widzę jak wypracowany wizerunek bardzo pomaga mi osiągać zakładane cele. Oczywiście zawsze muszę ciężko zapracować na pozytywną opinię po współpracy, ale gdyby nie ten wizerunek, mógłbym nie mieć okazji nawet na to. Dbaj więc o te przestrzenie, bo ułatwi Ci to choćby nawiązywanie kontaktów, które mogą się opłacić w przyszłości.

Jest tutaj pewna droga na skróty. Możesz tę drogę przejść pod moim okiem. Przygotowałem obszerne szkolenie online z zakresu budowania profesjonalnego wizerunku, gdzie szczegółowo omawiam poszczególne etapy i dzielę się własnym doświadczeniem. Również tym razem wierzę, że wypracowany przeze mnie wizerunek zachęci Cię do zapoznania się ze szczegółami, a ja już dokładam wszystkich starań, żeby ten wizerunek podtrzymać podczas pracy z każdym z uczestników. Kliknij zatem w ten link: Pierwsze wrażenie – kariera i biznes. Buduj profesjonalny wizerunek od pierwszego kontaktu. Sprzedaż kursu trwa tylko do 4 listopada. Gdybyś miał pytania o szkolenie, chętnie wszystko wyjaśnię.

Pierwsze wrażenie – kariera i biznes. Buduj profesjonalny wizerunek od pierwszego kontaktu.

Zaufanie czy pieniądze?

Na koniec mam pytanie do Ciebie. Postaw się w roli osoby, która ma zatrudnić kogoś do swojego projektu. Którego ze specjalistów chętniej przyjmiesz: wymagającego nieco niższego wynagrodzenia czy tego który budzi nieco większe zaufanie?

Pozdrawiam i trzymajcie klasę!

Zobacz też:

Pierwsze wrażenie – kariera i biznes
Sztuka prowadzenia dyskusji wg Benjamina Franklina
Gentleman w sieci – sztuka pisania e-maili